CUMHURİYET'İN 100. YILINDA, AŞIK VEYSEL
Vefatının 50. yılı münasebetiyle Cumhurbaşkanlığı ve UNESCO tarafından 2023 yılının Aşık Veysel yılı ilan edilmesi faaliyetleri kapsamında Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) Fen Edebiyat Fakültesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü, Edebiyat Topluluğu ile Girişimcilik ve Kariyer Topluluğu işbirliği ve Emirdağ Belediyesinin destekleri ile düzenlenen “Cumhuriyetin 100. Yılında Aşık Veysel” etkinliği gerçekleştirildi.
İbrahim Küçükkurt Konferans Salonunda düzenlenen etkinliğe Afyonkarahisar Barosu Başkanı Turgay Şahin, Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Celal Demir, Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hacı İbrahim Delice, Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cüneyt Akın, Uşak Üniversitesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Erhan Solmaz, Aşık Yoksul Derviş ile birlikte akademik personel ve öğrenciler katıldı.
Etkinlik; saygı duruşu ve İstiklal Marşının okunmasının ardından Aşık Veysel Şatıroğlu belgeseli ile devam etti. Aşık Yoksul Derviş’in Aşık Veysel Türkülerini icrasından sonra Afyonkarahisar Barosu Başkanı Turgay Şahin, Aşık Yoksul Derviş’a teşekkür belgesi ve çiçek takdim etti. Aşık Veysel Türkülerinin icrasının ardından Cumhuriyetin 100. Yılında “Aşık Veysel” paneline geçildi. Panelde; Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Celal Demir, Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hacı İbrahim Delice, Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Cüneyt Akın ve Uşak Üniversitesi Çağdaş Türk Lehçeleri ve Edebiyatları Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Erhan Solmaz konuşmacı olarak yer aldı.
“Veysel sözdeki ustalığı buldu”
“Aşık Veysel’in Metafor Dünyası” temalı sunumu yapan Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Celal Demir, Aşık Veysel’in eserlerinden örnekler verdi. Demir, “Metafor, çok oturmuş ve yerleşmiş, herkesin çok iyi özümsediği bir terim değil. Yeni bir terim. Ama bu terimle anlatmak istediğimiz olgu, kavram; bizde en eski tarihten beri vardı. Ama biz, son 20-30 yıldır bu terimi kullanıyoruz. Edebiyat tarihçileri Divan şiirinden söz ederken ‘mazlum’ terimini kullandılar. Yeni Türk Edebiyatından bahsederken metaforu kullanma başladık. Veysel melodiyi, ezgiyi bulduğu gibi sözdeki ustalığı da buldu. Biz ona metafor diyoruz. Bildiğimiz metaforları daha da genişletti, biçimlendirdi ve Türk edebiyatına mal etti. Metafor sözcüklerde mecaz olarak değerlendiriyor ama aslında mecaz değil. Mecazlık dememiz lazım” diye konuştu.
“Veysel’in 173 şiiri var”
Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hacı İbrahim Delice ise Aşık Veysel’in şiirlerindeki kavram dünyasını anlattı. Aşık Veysel’in 173 şiiri olduğunu belirten Delice, “Kurtuluş Savaşı, Atatürk’ün Samsun’a Çıkışı, Adapazarı, Erzurum, Erzincan, Sivas gibi yerler var. Vatan kavramı pek çok şiirinde görülmektedir. Sivas’ın gelişmesini şiirlerinde ön plana çıkarır. Veysel, Sivas’ın tarihinde yazılmış olmayı arzuluyor. Dünya nimetleri, dünya, ahlak, toplumsal bozulma gibi kavramlara yer veriyor. Gelecek nesilden ve dünyanın bozulduğundan şikayet ediyor. 4 şiirinde toplumsal bozulma görülüyor. Akıl, fikir, izan ve felsefe yaptığını görüyoruz. Bu durum, Allah ve peygamber şiirlerinde çokça ön plana çıkıyor” dedi.